Trip reports‎ > ‎

Brandingvergaderen 2010

Het begon op 19 oktober met een telefoontje: of ik de volgende dag in staat kon zijn om een vergadering te volgen in Den Haag, en daar wat uitleg te geven over een project van mij. Een flinke toch maar dat moest wel lukken.

Nadat ik de telefoon had opgehangen begon mij iets te dagen: Den Haag betekent Scheveningen! Het idee om een stukje te gaan brandingvaren kwam boven en dat leek me wel een welkome afleiding voor op een woensdagmiddag. Het weer zag er goed uit, windkracht 6 noordwesterwind. ’s Avonds nog even wat beter gekeken hoe het weer zou worden: golven van 3 meter, 8 seconden ertussen, buitentemperatuur 10..11°C. Dat is prima weer om even moe te varen in de branding! Om half elf ’s avonds nog snel langs het sportcentrum gereden om mijn bootje en peddel op te halen en ondertussen een telefonisch consult bij Polo aangevraagd: “Let wel op dat je een beetje bij de surfers in de buurt blijft: je weet maar nooit!”.

Volgende ochtend was een rare combinatie: nette kleren, mappen met papieren, een prototype, boot, peddel en een grote zak kanokleren in de achterbak en naar Den Haag gereden. Tijdens de bespreking wist ik niet of het nog door sou gaan, want het zou nog wel eens flink uit kunnen gaan lopen, maar het was om 14:00 dan toch klaar (voor mij in ieder geval). Snel naar de auto en naar de strandweg gereden!

Op het strand was het toch wel anders dan de vorige keer:de aanknopingspunten van vorige keer waren weg (de strandtenten) omdat het ondertussen al herfst was, maar de pier bleek herkenbaar genoeg. Eerst eventjes kijken hoe het eruit zag: flinke golven die bijna recht het strand op kwamen! Het aantal surfers was op één hand te tellen en ik zag zelfs in de verte een heuse kanoër! Terug naar de auto, omkleden en terwijl ik dat deed af en toe even zwaaien naar de bussen met toeristen uit Azië. Wat mij verbaasde was het soort mensen wat je daar ziet: vrouwen met grote auto`s en kleine hondjes, zakenmensen in driedelig pak die doelloos sigaretten staan weg te stoken en twee gemeentewerkers die gezellig in het busje van de zaak lunchpauze gaan houden. Omgekleed en bibberend (ik had geen wetsuit mee want die lag nog bij iemand anders) de parkeermeter gevoerd en dan snel met boot en peddel naar het water!

Tijdens de wandeling naar het water zag ik al dat de kanoër die er was, geen ervaren kerel was. Toch maar naar hem toe gelopen en even een praatje gemaakt: hij had nét een bootje en peddel gekocht en zat nu voor de tweede keer van zijn leven in een kano. Dat verklaard waarom hij niet door de golven heen kwam en meer op het strand lag dan in het water! Afgesproken dat we even een beetje op elkaar zouden letten en toen wilde ik toch echt even varen. Meteen bij het instappen al de eerste slok van zoute herkenning naar binnen, en daar ging ik. Het duurde eventjes voordat ik lekker op het water zat, maar toen was het wel erg mooi: flinke golven die voor je opdoemen en dan omkrullen tot een stevige wals! Dicht bij het strand is het eventjes moeilijk om verder uit te varen, maar als je enkele tientallen meters op zee bent gaat het prima. Een paar golven onder mij door laten gaan en toen kwam er een golf aan die precies mooi omsloeg: snel de boot dwars leggen en er naartoe kanten! Whoehooooeeeeeeeee!!! (en toen lag de boot weer op het strand).

Dat ging leuk! Alleen dat uitvaren iedere keer maakt je toch moe, waardoor het niet iedere keer even goed meer lukt om de golf te pakken. Een stuk of 5 goede golven, en een rol of 10 verder was mijn energie op. En het geld in de parkeermeter ook. Ondertussen was de wind wat aangesterkt en het was een grote moeite om mijn boot en peddel bij me te houden. Voldaan de boot terug in de auto en daar begon het normale leven weer: U heeft 2 gemiste oproepen en 2 nieuwe voicemails. Op de terugweg heb ik nog een drietal verse dorades opgehaald bij de vishandel om de hoek van het strand, en toen ben ik gezellig aangesloten in de file. Meer dan een uur in de files gestaan maar mij dag kon al niet meer kapot! Heerlijk zo`n vergadering in Den Haag!